[…]cuando Elías, que se encontraba en la gruta del Monte Horeb, fue llamado a la presencia del Señor, un fuerte viento sopló desde las montañas y quebró la roca. Sed non in vento Dominus, dice la Vulgata, pero el Señor no estaba en el viento. Después del viento llegó un tumulto de tierra y aire, mas non in commotione, non in commotione Dominus, el Señor no estaba en ese tumulto. Y después del tumulto llegó el fuego, mas non in igne Dominus, pero el Señor no estaba en el fuego. […]

No se puede encontrar a Dios en el ruido, Dios sólo se revela en el silencio. Dios no está nunca en los medios de comunicación, Dios no está nunca en la primera página de los periódicos, Dios no está nunca en la televisión[…].

Dios está donde no hay barullo.

Esta máxima también es válida para quien no cree en Dios, pero cree que en alguna parte hay una Verdad que descubrir. La Verdad no se encuentra en el tumulto, sino más bien en una búsqueda silenciosa.

Umberto Eco (2002). Discurs a la Universitat Hebrea amb motiu del seu doctorat Honoris Causa. El País.

El text original d’Eco, que he trobat al final del documental “Umberto Eco: La biblioteca del mundo” (2022) parla de les universitats com a centres de saber, de discussió lliure i aprenentatge: l’ideal original, que potser ja no és tant el d’avui en dia, amb una educació més orientada al productivisme.

Però torno a la idea que m’ha semblat important, ampliant-ne el sentit: “La Verdad no se encuentra en el tumulto, sino más bien en una búsqueda silenciosa”.

Heus ací: la veritat, l’aprenentatge, no son immediats, espontanis, esvalotats o a crits, no és una idea simple que entra directa a la part reptiliana del cervell. La veritat i l’aprenentatge provenen de la reflexió, de la lectura, moltes vegades silenciosa (en el sentit de solitària, personal) i en la meditació posterior i en el diàleg i discussió pausada i raonada sobre aquelles idees.

Apliqui’s aleshores a tot l’entorn mediàtic que ens rodeja, i veurem que ens allunyem a marxes forçades del coneixement, que l’accés sorollós i no ordenat a una informació també sorollosa i desordenada, no ens portarà més que desgavell, desorientació i fractura d’una societat que intenti portar aquest nom.

Ens cal fer el camí, un a un, de separar el gra de la palla, d’aturar la reacció immediata per la resposta reflexionada, valorar la qualitat sobre la rapidesa. De tenir una gran conversa interior, amb un silenci exterior que trenquem quan calgui, davant d’un silenci interior amb un gran soroll exterior i canviant, sense fil conductor.